51Δεν είναι λίγες οι φορές που, μεταξύ σοβαρού και αστείου, έχω αντιμετωπίσει κάποια κριτική για το γεγονός οτι έγραψα ένα βιβλίο για την μεσαιωνική Ρόδο -τη περίοδο των Ιπποτών του Αη Γιάννη- ενώ θα έπρεπε να έχω ασχοληθεί με τη αρχαία ή την κλασσική εποχή, τον Τληπόλεμο, τον Κλεόβουλο, τον Διαγόρα και τον Δωριέα.  Ο λόγος, το οτι οι Ιππότες ήταν Φράγκοι, πως το ό,τι φτιάχτηκε ή επιτεύκτηκε στην εποχή τους ήταν Φράγκικο και πως εμείς, ως Έλληνες, δεν έχουμε κανένα λόγο να προβάλλουμε τα έργα τους.
Οι για πολλούς λόγους απαράδεχτη αυτή άποψη παραβλέπει και μια σημαντικότατη ιστορικά τεκμηριωμένη αλήθεια:  πως πάνω σ’ αυτά τα κάστρα έχει χυθεί μπόλικο ελληνικό αίμα και ιδρώτας, είτε για την άμυνά τους ή για την ενίσχυση και κατασκευή τους.
Σήμερα θέλω να αναφερθώ σε ένα συγκεκριμένο ντοκουμέντο που αποδεικνύει την παραπάνω αλήθεια:
Στην Πύλη Κοσκινού, στην μέσα πόρτα, μισοκρυμμένη απο έναν χαμηλό τοίχο, υπάρχει μια μαρμάρινη επιγραφή.  Είναι δίγλωσση, μεσαιωνικά ιταλικά και ελληνικά, με ημερομηνία 20 Αυγούστου 1457, μια μέρα σαν και σήμερα πρίν 557 χρόνια.

ΑΝΗΓΕΡΘΗ ΕΚ ΒΑΘΡΟΥ ΚΑΙ ΑΝΟΙΚΟΔΟΜΗΘΕΙ ΤΟ ΠΑΡΟΝ ΤΗΧΑΙΟΝ ΤΗΣ ΡΟΔΟΥ ΠΡΟΤΟΜΑΣΤΟΡΕΒΟΝΤΟΣ ΚΑΜΟΥ ΜΑΝΟΗΛ ΚΟΥΝΤΗ

Έτσι λέει στα ελληνικά και στα Ιταλικά ο Μανώλης Κουντής μας λέει πως ήταν “…  PROTOMAISTRO MURADUR… DE TUTA LA MURA NUOVA DE RODO”  Δηλαδή, πρωτομάστορας, αρχιτέκτονας, όλου του καινούριου τείχους της Ρόδου.

Αν λογαριάσουμε πως στα τείχη της Ρόδου υπάρχουν εντοιχισμένα μόνο τα εικόσημα των Μεγάλων Μαγίστρων και ίσως, μετρημένα στα δάχτυλα, κάποιων πολύ σπουδαίων ιπποτών ή άλλων, εύκολα συμπεραίνει κανείς την σπουδαιότητα του Μανώλη Κουντή.
Πολύ θα ήθελα -μα ποιόν τον νοιάζει- αντίγραφο της πλάκας αυτής να τοποθετηθεί σε κάποιο σημείο εκαί κοντα, ώστε να είναι σε κοινή θέα.  Ίσως έτσι -ίσως, λέω- να σιωπήσουν οι ανιστόρητοι υπέρμαχοι της εθνικής εκκαθάρισης της ιστορίας μας.


2 Comments

  1. sxoliastis
    Posted 20/08/2014 at 06:16 | Permalink

    Η Ιστορία μας ειναι η παρακαταθηκη των προγονων μας, ο ιδρωτας τους, η αγωνιες τους και οι μαχες που εδωσαν για να βρουμε εμεις τα βρουμε εμεις μεσα απο τα εργα και την τεχνη τους. Συμφωνω οτι “οι υπερμαχοι της ιστορικης εκκαθαρισης της Ιστοριας μας πρεπει να σιωπησουν”….Τα μνημεια μας δεν ειναι μονο πετρες και μαρμαρα. Κρυβουν την αγωνια των προγονων μας για ελευθερια στην προσπαθεια τους να δωσουν νοημα στην υπαρξη τους. Προς αυτο, παραθετω το αρθρο του Κωστανταρα απο τους σημερινους New York Times με τιτλο.. Why Our Monuments Matter
    http://www.nytimes.com/2014/08/20/opinion/nikos-konstandaras-freud-why-our-monuments-matter.html?hpw&rref=opinion&action=click&pgtype=Homepage&version=HpHedThumbWell&module=well-region&region=bottom-well&WT.nav=bottom-well&_r=0

  2. Akridiotis
    Posted 20/08/2014 at 13:06 | Permalink

    Η συστηματική από την εκάστοτε κυβέρνηση προσπάθεια να συνδεθεί η αρχαιότητα με την ελευθερωμένη Ελλάδα, και να γεφυρωθούν οι αιώνες από την Ελληνιστική εποχή μέχρι την 17ο αιώνα, επώασε και τους διάφορους παρωπιδικούς, φανατικούς υποστηρικτές της “καθαρόαιμης” Ελληνικής Ιστορίας.

    Τα ορατά, τουλάχιστον, μηνημεία μας πιστοποιούν ότι στο πέρασμα των χρόνων οι Ελληνες ήταν ΕΔΩ. Με όποιους αφέντες είχαν στο κεφάλι τους. Φράγκους ή Ελληνες. Ηταν ΕΔΩ. Δημιουργικοί και μαχόμενοι. Και θα ήταν αν όχι εγκληματικό, τουλάχιστον επιστημονικά ανεπίτρεπτο, να προσπαθήσει κανείς να σβήσει χρονικά κομμάτια της ιστορίας μας. Οποια και να είναι αυτά. Η Ιστορία της Ελλάδας – σαν γεωγραφικός χώρος – αναφέρει όλους όσους πέρασαν από εδώ. Που έζησαν, δημιούργησαν ή κατέστρεψαν, και πέθαναν. Η παρουσία τους αποτελεί στοιχείο αντικειμενικής μελέτης πολλών επιστημών. Και η μελέτη αυτή δεν μπορεί να είναι επιλλεκτική.

    Ιδιαίτερα για την συγκεκριμένη επιγραφή, που ορθά προτίνεις να γίνει ένα εκμαγείο και να τοποθετηθεί σε ορατή θέση για όλους να βλέπουν και να διδάσκονται. Να μαθαίνουν ότι στην Φραγκοκρατία οι Ροδίτες δεν ήταν δούλοι, αλλά είχαν και άτομα που πολύ τα υπολόγιζαν οι Φραγκοι και εκτιμούσαν τις γνώσεις τους, τόσο που τα αποθανάτισαν, δίπλα στα δικά τους.

Leave a Reply